reklama

Etika vs. etika

V piatok som konala neeticky. A som šťastná, že som urobila to, čo som urobila. Čo je totiž lepšie - byť etický ku svojmu veterinárovi, alebo pokúsiť sa zachrániť život milovanej bytosti?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)
Riško ešte ako zdravučký kocúrik
Riško ešte ako zdravučký kocúrik (zdroj: Eva Dobríková)

Začalo to nevinne. Moja mačka Miuška sa mi v priebehu týždňa niekoľkokrát vycikala na posteľ, a tak sme sa vybrali na návštevu veterinárky MVDr. Gornyiczkej, s ktorou som až donedávna bola veľmi spokojná. Na základe vzorky moču a komplexnej prehliadky lekárka diagnostikovala zápal močového mechúra a mačičke dala antibiotiká.
V priebehu nasledujúcich dní sa Miuškin zdravotný stav zlepšoval, no s kocúrikom Riškom to bolo naopak. Bol apatický a v piatok 24. marca ráno sme mu namerali teplotu 40,5 stupňa (u mačiek je normálna teplota 38 stupňov). Nepodarilo sa mi odobrať mu vzorku moču, no napriek tomu sme sa vybrali k spomínanej pani doktorke. Vyšetrila ho prehmataním, popočúvala fonendoskopom a usúdila, že Riško má infekciu dýchacích ciest, ktorú pravdepodobne chytil odo mňa (keďže som predtým bola tri týždne chorá). Dostal injekcie a antibiotiká - malé biele tabletky s nápisom Bs v igelitovom vrecúšku.
Hoci Riško bral lieky, jeho stav sa vôbec nezlepšoval. Bol čím ďalej, tým viac apatický a okrem toho mu napuchlo bruško do nevídaných rozmerov, čo som konzultovala s Dr. Gornyiczkou telefonicky. Ubezpečila ma, že pokiaľ drobec nezvracia a nemá hnačky, ide pravdepodobne o vedľajší účinok antibiotík.Keď však Miuška vo štvrtok 30. marca ráno zvracala, nedalo mi to a so vzorkami moču som sa vybrala ku veterinárke - spolu s Riškom, ktorého bruško sa neustále zväčšovalo. Vyšetrila ho, prehmatala a na základe Miiných zvratkov, ktoré obsahovali nestrávené granule usúdila, že drobca jednoducho nafúklo z nových granúl. Zdôraznila, že jeho problémom sú nafúknuté črevá . Obaja dostali na základe pretrvávajúceho zápalu (diagnostikovaného rozborom moču) nové antibiotiká a prepísanú 2-3 dňovú diétu zloženú z rýb a kuraciny (bez granúl).
Riško sa však večer ryby takmer ani nedotkol (dovtedy bol nesmierny jedák) a okrem toho sa mi nepozdávalo jeho bruško, ktoré bolo na dotyk napnuté, ale pohyblivé - zdalo sa mi, že ide o tekutinu. A tak sme sa v piatok 31. marca vybrali na Univerzitu veterinárneho lekárstva, kde nás prijala MVDr. Madzinová. Hneď pri príchode nás po vysvetlení situácie informovala, že návšteva iného veterinárneho lekára než toho, ku ktorému pravidelne chodíme, je považovaná za neetický postup. Samozrejme, s priateľom a mamou sme v danej chvíli na etiku nemysleli, a tak sme požiadali pani doktorku, aby kocúrika napriek tomu vyšetrila.
Odobrala mu krv (podľa doktorky Gornyiczkej bol Riško na odber krvi ešte príliš malý), prehmatala ho, popočúvala fonendoskopom (dýchacie cesty mal úplne čisté) a okamžite vyslovila podozrenie na ascetes (tekutinu v brušnej dutine). Ten sa na následnom ultrazvuku žiaľ potvrdil.Potvrdili sa zároveň aj moje najhoršie obavy a Dr. Madzinová vyslovila podozrenie na mačaciu peritonitídu (infekčný zápal pobrušnice).
Okamžite sme odoslali vzorky krvi do Štátneho veterinárneho ústavu na rozbor, ktorý vyvráti alebo potvrdí príp. ochorenie. K objektívnemu posúdeniu výsledkov však bolo potrebné vedieť, aké lieky dosiaľ Riško bral. Počas ultrazvuku som teda kontaktovala telefonicky MVDr. Gornyiczkú - názvy injekcií mi povedala ochotne a ohľadom vyššie spomínaných antibiotík - bielych tabletiek chcela niečo vysvetliť doktorke z UVL.
Keď sme sa vrátili do ordinácie, pokúšala som sa opakovane (presnejšie šesťkrát) Dr. Gornyiczkej dovolať, no nikto nedvíhal. Avšak keď s časovým odstupom cca pol minúty zavolala moja mama z iného telefónneho čísla, spomínaná pani doktorka zodvihla okamžite. Nasledovalo vysvetlenie, že teraz nemôže hovoriť, keďže je mimo ambulancie, no mama sa nenechala odradiť a napokon dala telefón pani doktorke Madzinovej.
Tá sa zaujímala o názov antibiotík, ktorý napokon znel Biseptol (čo mohla MVDr. Gornyiczká bez ostychu povedať aj mne) a následná konverzácia sa z iniciatívy Dr. Gornyiczkej týkala už iba neetickosti toho, že jej MVDr. Madzinová prebrala pacienta. Našťastie, Dr. Madzinová konverzáciu rýchlo a slušne ukončila a mohli sme sa venovať stavu kocúrika Riška.
Po návrate z UVL som zašla za doktorkou Gornyiczkou požiadať o Riškovu a Miuškinu kartu. Zároveň som spomenula aj Riškov zdravotný stav a podozrenie na FIP (mimochodom, pre mačičky smrteľnú chorobu). Dozvedela som sa, že karty si archivuje pre svoje súkromné potreby a ďalej ich neposkytuje. Ohľadom zdravotného stavu svojho ex-pacienta s "nafúknutými črievkami" nepohla ani len brvou.
A tak sa pýtam, čo je menej etické - vyhľadať v prípade nespokojnosti s vývojom zdravotného stavu iného lekára, alebo nekompetentne liečiť zviera bez nutných vyšetrení, na ktoré by nás za daných okolností musela MVDr. Gornyiczká poslať do inej, lepšie vybavenej ambulancie? Dozviem sa niekedy odpoveď?

P.S.: Vážim si človeka, ktorý si prizná vlastnú chybu, príp. uzná nedostatočné možnosti k vykonaniu niektorých vyšetrení. Keby nás bola doktorka Gornyiczká poslala na UVL s tým, že nemá možnosť urobiť Riškovi ultrazvuk, určite by som sa s výsledkami vyšetrenia vrátila ku nej a naďalej ju pokladala za výbornú a kompetentnú veterinárku. Ak sa však skvelý prístup ku zvieratkám u zverolekára prejavuje len u zvieratiek platiacich majiteľov , je to pre mňa veľké sklamanie. Najmä, ak teraz pozerám na bezvládne ležiace telíčko môjho malého Riška, ktorého musím kŕmiť injekčnou striekačkou a trieskam si hlavu o stenu, že k tomu možno nemuselo dôjsť.

Eva Dobríková

Eva Dobríková

Bloger 
  • Počet článkov:  45
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Mladá, krásna, inteligentná a s obrovským zmyslom pre humor ;)) Na internete vystupuje pod nickom Evušik. Zoznam autorových rubrík:  Čo ma štvePostrehyZvieratáOsudová reportážSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu